this is what i have to translate from korean to english:
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황 진이와 신 사임당은 다 같이 16세기 초엽에서 중엽에 걸쳐 살다 갔다. 두 여성이 다 재능과 인품이 비범하여 후세 사람의 존경을 받고 있다.
신 사임당은 대학자 율곡 선생의 모친이다. 율곡 선생이 대학자가 된 데는 모친 사임당의 현명한 훈육의 힘이 컸던 것으로 알려지고 있다. 사임당은 중국고전에 박통하였으며 문장가, 화가로서도 저명하였다. 그가 남긴 산수도, 초충도 등은 국보적인 가치가 있는 일품들이다. 그는 또한 침공, 자수에도 뛰어난 솜씨를 보였다.
현모양처의 전통적 이상을 이처럼 완전하게 구현한 여성은 드물다. 가정에 대한 의무와 타고난 창조적 천재를 이처럼 잘 조화시킨 예도 또한 흔하지 않다. 그러나 남의 눈에 보이지 않는 그의 생활의 이면에는 때때로 말 못할 노고도 있었을 것이다.
황 진이는 재색을 겸비한 여성이었다. 뭇 남성의 간장을 녹이는 미인이었던 그는 또한 어려서부터 시문에 놀라운 재주를 보였다. 그가 남긴 주옥 같은 육편의 시조는 서정시의 극치를 이룬다. 그 시대 시인들의 작품에는 판에 박은 듯이 단조로운 느낌을 주는 것이 많은데 황 진이의 시만은 그 하나하나가 생생하고 절신한 감동을 자아낸다.
이처럼 비슷한 천재를 타고났지만 이조 봉건 사회에서 신 사임당과 황 진이가 차지한 위치는 서로 아주 달랐다. 사임당은 양반 출신으로 양반 명문에 시집을 가서 좋은 아내, 좋은 어머니가 되었다. 현모양처라고 하면 먼저 신 사임당이 머리에 떠오를 만큼 그는 정통적 가치를 수용하고 그 속에서 대성한 사람이다.
환 진이는 송도, 지금의 개성 기생이었다. 평민의 딸로 태어나서 그 처지에 불만을 품고 기생이 되었다고 한다. 이렇게 뜻한 바가 있어 일부러 기생의 신분을 택하였다는 석은 사회에 대한 일종의 반항이었다고 볼 수 있다.
사임당이 전통주의자였다면 황 진이는 자유주의자요 개인주의자였다. 기생은 사회적으로 천한 대우를 받았지만 한편 봉건 사회에서 여성들이 받아야 했던 사회적 도덕적 제약이나 간섭을 기생은 받지 않아도 좋았다. 배우자의 얼굴도 한 번 못 보고 혼인을 하던 시대에 황 진이는 자유 연애를 했다.
황 진이의 반항이 어느 정도로 철저하였는가는 그를 춘향과 비교하여 보면 잘 알 수 있다. 물론 춘향은 소절에 나오는 가공의 인물이다. 그러나 춘향이 기생의 딸로 자유 연애를 했으며 한국 여성의 한 이상형으로 생각되어 왔다는 점에서 황진이와 비교해 볼 만한 데가 있다.
춘향전에는 사회와 특히 부패한 관리에 대한 날카로운 비판이 포한되어 있다. “가성고처 원성고” 같은 구절은 그러한 비판을 잘 드러내고 있다. 그러나 그 비판의 근거는 어디까지나 전통적으로 수용되고 있던 가치다. 춘향전의 주제는 춘향이 모진 유혹과 강박을 물리치고 끝까지 정조를 지키는 데 있다. 그리고 비록 기생의 딸로 태어났지만 성 춘향은 혼인의 테두리 속, 다시 말하면 전통적 가치의 고수 속에서 자아를 발견한다. 이것은 황 진이가 혼인이나 그 밖의 모든 사회적 제약 밖에서 자기의 개성과 천재를 발휘한 것과는 뚜렷한 대조가 된다.
사임당이나 춘향의 전통적 사치에 태한 추종이라고 부를 하등의 이유도 없고 또 자유롭고 개성적인 황 진이의 생활 태도를 향락주의의 소치라고 단정한 이유도 없다. 각각 성격과 처지에 따라 한 명생을 뜻 있고 멋 있게 살았다. 그런 까닭에 이 이름들은 우리의 기억에 영구히 남는 것이다.
신 사임당은 대학자 율곡 선생의 모친이다. 율곡 선생이 대학자가 된 데는 모친 사임당의 현명한 훈육의 힘이 컸던 것으로 알려지고 있다. 사임당은 중국고전에 박통하였으며 문장가, 화가로서도 저명하였다. 그가 남긴 산수도, 초충도 등은 국보적인 가치가 있는 일품들이다. 그는 또한 침공, 자수에도 뛰어난 솜씨를 보였다.
현모양처의 전통적 이상을 이처럼 완전하게 구현한 여성은 드물다. 가정에 대한 의무와 타고난 창조적 천재를 이처럼 잘 조화시킨 예도 또한 흔하지 않다. 그러나 남의 눈에 보이지 않는 그의 생활의 이면에는 때때로 말 못할 노고도 있었을 것이다.
황 진이는 재색을 겸비한 여성이었다. 뭇 남성의 간장을 녹이는 미인이었던 그는 또한 어려서부터 시문에 놀라운 재주를 보였다. 그가 남긴 주옥 같은 육편의 시조는 서정시의 극치를 이룬다. 그 시대 시인들의 작품에는 판에 박은 듯이 단조로운 느낌을 주는 것이 많은데 황 진이의 시만은 그 하나하나가 생생하고 절신한 감동을 자아낸다.
이처럼 비슷한 천재를 타고났지만 이조 봉건 사회에서 신 사임당과 황 진이가 차지한 위치는 서로 아주 달랐다. 사임당은 양반 출신으로 양반 명문에 시집을 가서 좋은 아내, 좋은 어머니가 되었다. 현모양처라고 하면 먼저 신 사임당이 머리에 떠오를 만큼 그는 정통적 가치를 수용하고 그 속에서 대성한 사람이다.
환 진이는 송도, 지금의 개성 기생이었다. 평민의 딸로 태어나서 그 처지에 불만을 품고 기생이 되었다고 한다. 이렇게 뜻한 바가 있어 일부러 기생의 신분을 택하였다는 석은 사회에 대한 일종의 반항이었다고 볼 수 있다.
사임당이 전통주의자였다면 황 진이는 자유주의자요 개인주의자였다. 기생은 사회적으로 천한 대우를 받았지만 한편 봉건 사회에서 여성들이 받아야 했던 사회적 도덕적 제약이나 간섭을 기생은 받지 않아도 좋았다. 배우자의 얼굴도 한 번 못 보고 혼인을 하던 시대에 황 진이는 자유 연애를 했다.
황 진이의 반항이 어느 정도로 철저하였는가는 그를 춘향과 비교하여 보면 잘 알 수 있다. 물론 춘향은 소절에 나오는 가공의 인물이다. 그러나 춘향이 기생의 딸로 자유 연애를 했으며 한국 여성의 한 이상형으로 생각되어 왔다는 점에서 황진이와 비교해 볼 만한 데가 있다.
춘향전에는 사회와 특히 부패한 관리에 대한 날카로운 비판이 포한되어 있다. “가성고처 원성고” 같은 구절은 그러한 비판을 잘 드러내고 있다. 그러나 그 비판의 근거는 어디까지나 전통적으로 수용되고 있던 가치다. 춘향전의 주제는 춘향이 모진 유혹과 강박을 물리치고 끝까지 정조를 지키는 데 있다. 그리고 비록 기생의 딸로 태어났지만 성 춘향은 혼인의 테두리 속, 다시 말하면 전통적 가치의 고수 속에서 자아를 발견한다. 이것은 황 진이가 혼인이나 그 밖의 모든 사회적 제약 밖에서 자기의 개성과 천재를 발휘한 것과는 뚜렷한 대조가 된다.
사임당이나 춘향의 전통적 사치에 태한 추종이라고 부를 하등의 이유도 없고 또 자유롭고 개성적인 황 진이의 생활 태도를 향락주의의 소치라고 단정한 이유도 없다. 각각 성격과 처지에 따라 한 명생을 뜻 있고 멋 있게 살았다. 그런 까닭에 이 이름들은 우리의 기억에 영구히 남는 것이다.
it took me over an hour to type that up because i'm taking a hanja course, so basically every 3rd word in that passage was in chinese.
seriously, you chinese make my life miserable. why couldn't you have a writing system that makes sense
and even in korean, i still don't really understand what the passage is about, lol.
*edit*
ok i finally finished translating this and it's like... 5:23am now -_-;
in case anyone was wondering what the heck that korean block of text meant...
+ Show Spoiler +
Hwang Jini and Shin Saimdang both lives in the beginning to the middle of the 16th century. Both women had talent and extraordinary character, and thus receive the pride of future generations.
Shin Saimdang is the mother of the scholar Yul Gok. Yul Gok became a scholar because of his mother Saimdang’s intelligent and judicious upbringing and discipline. She was well-versed in Chinese classics, and is famous for being a good writer and painter. Her paintings of landscapes and insects in grass are of such superior quality that they are valued like national treasures. She also showed skill at needlework and embroidery.
It’s rare to find a female who embodies the traditional ideal of a wise mother and worthy wife. It is also rare to find someone who has the harmony of a sense duty to family and has creative genius. However, there were unspoken troubles behind her lifestyle that were hidden from the public view.
Hwang Jini had the combined beauty and talent of a woman. She was a beauty that melted the hearts of many men, and also from a young age showed amazing talent in poetry and prose. The gem-like 6 poem she left behind achieved lyrical poetry perfection. Many poets’ works in that era gave off a monotonous feeling, but only her work was lively and stirred up emotions of urgency.
Shin Saimdang was a genius too, but her position was very different from Hwang Jini. Saimdang was of noble descent and married to a noble family, and became a good wife and mother. When you hear the phrase “wise mother and worthy wife,” Shin Saimdang ist he first name that comes to mind, and she accepted orthodox values, and within those values she attained greatness.
Hwang Jini was a kisaeng in Songdo, currently Gaesung. Born as a daughter of a commoner, she became a kisaeng because she was discontent with her circumstances. It can be seen as a kind of resistance to a rotten society, that she would deliberately choose the social position of a kisaeng.
If Saimdang stood for traditionalism, then Hwang Jini stood for free thinking and individualism. Although kisaengs received contemptuous treatment from society, on the other hand they were free from the moral constraints and interferences placed upon women by feudal society. In a time where people would marry before even seeing their spouse’s face, Hwang Jini loved freely.
In order to see how thorough Hwang Jini’s rebellion was, you can compare her with Choonhyang. Of course, Choonhyang is a fictitious character appearing in a novel. However, Choonhyang was the daughter of a kisaeng and had a free love relationship, becoming considered to be an ideal type of woman, and in this aspect can be compared with Hwang Jini.
In the story of Choonhyang, the sharp criticism of society and a particularly corrupt official are included. “Where there is loud merry-making, there is loud wailing” is an example of a paragraph in which such criticism is apparent. However, the basis of that criticism is a traditionally accept value. The theme in the Choonhyang story is her overcoming the temptation and compulsion, protecting her chastity. Also, even though she was only born as the daughter of a kisaeng, within the outline of marriage, in other words by adhering to traditional values, she discovered herself. A clear contrast is shown with the individualism and genius displayed by Hwangjini regarding marriage and all societal constaints.
There is no reason at all to call the traditional values of Saimdang and Choonhyang servile; likewise there is no reason to say that Hwang Jini’s freedom and individualism is a result of her lifestyle and attitude. Depending on their personality and individual circumstances, they lived meaningful and stylish lives. For these reasons these names will permanently remain in our memories.
Shin Saimdang is the mother of the scholar Yul Gok. Yul Gok became a scholar because of his mother Saimdang’s intelligent and judicious upbringing and discipline. She was well-versed in Chinese classics, and is famous for being a good writer and painter. Her paintings of landscapes and insects in grass are of such superior quality that they are valued like national treasures. She also showed skill at needlework and embroidery.
It’s rare to find a female who embodies the traditional ideal of a wise mother and worthy wife. It is also rare to find someone who has the harmony of a sense duty to family and has creative genius. However, there were unspoken troubles behind her lifestyle that were hidden from the public view.
Hwang Jini had the combined beauty and talent of a woman. She was a beauty that melted the hearts of many men, and also from a young age showed amazing talent in poetry and prose. The gem-like 6 poem she left behind achieved lyrical poetry perfection. Many poets’ works in that era gave off a monotonous feeling, but only her work was lively and stirred up emotions of urgency.
Shin Saimdang was a genius too, but her position was very different from Hwang Jini. Saimdang was of noble descent and married to a noble family, and became a good wife and mother. When you hear the phrase “wise mother and worthy wife,” Shin Saimdang ist he first name that comes to mind, and she accepted orthodox values, and within those values she attained greatness.
Hwang Jini was a kisaeng in Songdo, currently Gaesung. Born as a daughter of a commoner, she became a kisaeng because she was discontent with her circumstances. It can be seen as a kind of resistance to a rotten society, that she would deliberately choose the social position of a kisaeng.
If Saimdang stood for traditionalism, then Hwang Jini stood for free thinking and individualism. Although kisaengs received contemptuous treatment from society, on the other hand they were free from the moral constraints and interferences placed upon women by feudal society. In a time where people would marry before even seeing their spouse’s face, Hwang Jini loved freely.
In order to see how thorough Hwang Jini’s rebellion was, you can compare her with Choonhyang. Of course, Choonhyang is a fictitious character appearing in a novel. However, Choonhyang was the daughter of a kisaeng and had a free love relationship, becoming considered to be an ideal type of woman, and in this aspect can be compared with Hwang Jini.
In the story of Choonhyang, the sharp criticism of society and a particularly corrupt official are included. “Where there is loud merry-making, there is loud wailing” is an example of a paragraph in which such criticism is apparent. However, the basis of that criticism is a traditionally accept value. The theme in the Choonhyang story is her overcoming the temptation and compulsion, protecting her chastity. Also, even though she was only born as the daughter of a kisaeng, within the outline of marriage, in other words by adhering to traditional values, she discovered herself. A clear contrast is shown with the individualism and genius displayed by Hwangjini regarding marriage and all societal constaints.
There is no reason at all to call the traditional values of Saimdang and Choonhyang servile; likewise there is no reason to say that Hwang Jini’s freedom and individualism is a result of her lifestyle and attitude. Depending on their personality and individual circumstances, they lived meaningful and stylish lives. For these reasons these names will permanently remain in our memories.
it's a really crappy translation, now that i think about it. but i'm way too tired at the moment to do anything about it.